Filter resultaten
Thema
Toon alles
Type
berichten gevonden

Participatieve monitoring en lerende evaluatie van Bloeizone-initiatieven

Gemeentes willen Bloeizone-initiatieven graag faciliteren en motiveren, maar zijn op zoek naar wat ze voor hen kunnen betekenen. Tegelijkertijd geven deze initiatieven aan dat de ondersteuning vaak niet passend is. Dit blijkt uit onderzoek van het FSP. Op basis van gesprekken met betrokken partijen is een toolkit ontwikkeld die gemeenten kan helpen om lokale initiatieven te faciliteren en motiveren. 

Om een beeld te krijgen van de ambities van Bloeizone-initiatieven en hun mogelijke impact is een participatieve monitoring uitgevoerd. Verschillende Friese Bloeizone-initiatieven hebben hier aan meegewerkt. Daarnaast is door middel van lerende evaluatie in kaart gebracht welke uitdagingen gesignaleerd worden die een goede ondersteuning vanuit gemeentes in de weg kunnen staan.

Handvatten voor samenwerking

Naar aanleiding van het onderzoek is een toolkit ‘Ondersteuning bij Bloeizone-initiatieven’ voor gemeenten ontwikkeld. Deze toolkit ondersteunt gemeenten om het gesprek te voeren met Bloeizone-initiatiefnemers en samen concrete acties te formuleren.

Praatplaat: ontwikkeling Bloeizones in beeld

Bloeizone-initiatieven zijn burgerinitiatieven die door inwoners georganiseerd worden om samen met hun dorps-/wijkgenoten in betere gezondheid en welzijn te leven. Omdat de term Bloeizone Fryslân nog relatief nieuw en dynamisch is, heeft het FSP in kaart gebracht hoe de ontwikkelingen plaats hebben gevonden in de afgelopen twee jaar en tot een voorlopige definitie hebben geleid. Deze is gevisualiseerd in een routekaart, die te vinden is in de praatplaat. 

Methodologie

In het onderzoek is er gekozen voor een participatieve monitoring waarin de onderzoekers en initiatiefnemers langdurig en nauw samenwerkten op alle onderdelen van het onderzoek. Hierbij is het uitgangspunt dat de onderzoekers niet alle kennis hebben en dat de kracht ligt in het verbinden van verschillende realiteiten. Ook is er gekozen voor een lerende evaluatie, waarbij het niet ging om verantwoording en het beoordelen van huidig handelen, maar om te leren van wat er gebeurd is zodat er eventueel bijgestuurd kan worden. Hierdoor kan er een open gesprek plaatsvinden tussen betrokkenen.  

Meer weten?

Heeft u naar aanleiding van dit onderzoek vragen of opmerkingen? Neem dan contact op met;

Jesse David Marinus MA MSC
Jesse David Marinus MA MSC Onderzoeker E-mail Jesse LinkedIn 06 373 348 10

Meer weten?

Wilt u meer weten over de methode ‘lerende evaluatie’ die in dit onderzoek gebruikt is? Neem dan contact op met;

dr. Ymko Braaksma
dr. Ymko Braaksma Onderzoeker E-mail Ymko LinkedIn 06 205 704 56

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten